Ca sarea in bucate

Intr-o dupa-masa am intrat cu pasi hotarati in bucatarie, insa planul de a gati a fost intrerupt: ingredientul cel mai important, adica sarea, lipsea. Am gasit repede solutia: m-am indreptat spre cel mai apropiat magazin si acolo, in fata raftului, am ramas uimita: pretul. Doar 2 lei pentru un kg.

Acest fapt m-a condus inapoi în timp. La scoala am invatat cum romanii foloseau sarea ca o modalitate de plata pentru soldati. Iar azi...? Este un element atat de banal; de multe ori trece neobservat pe masa din bucatarie. Indiferent cum este privita astazi, sarea a avut si are o mare importanta.

De-a lungul timpului, aceasta substanta cristalina a capatat diverse semnificatii si a imbracat noi forme: sarea ca monedă, sarea în alimentatie, sarea în medicina, sarea in folclor, sarea in legende. Nevoia de sare, atat pentru oameni, cat si pentru animale, a făcut ca asezarile din apropierea izvoarelor si lacurilor sarate sa fie numeroase inca din preistorie, in special în randul populatiilor de agricultori.

România este un spaţiu favorizat în ceea ce priveşte cantitatea si calitatea sarii. De aceea avea multiple intrebuintari, iar în folclorul romanesc a capatat diverse conotatii. In Neolitic in curtea fiecarui taran exista un bolovan de sare pe care animalele îl lingeau atunci când se întorceau de la câmp; organismul lor avea nevoie de sodiu. De asemenea, pana la aparitia frigiderelor, mari cantitati de sare erau folosite pentru conservarea alimentelor. Dr. Dardu Nicolaescu – Plopsor, un antropolog roman, a afirmat ca sarea a fost dintotdeauna folosita de om în alimentatie.

In spatiul romanesc a fost des folosita pentru actiunea sa benefica sau malefica in diferite ritualuri. Astfel, este un simbol folosit pentru prezicerea viitorului, exemplele cele mai cunoscute in aceasta directie fiind in meteorologia populară, in aflarea ursitei sau a sexului copilului. In traditia populara, sarea protejeaza oamenii, animalele si locuintele de duhurile rele. In ceea ce priveste conotatia negativa, s-a ajuns ca sarea sa se foloseasca in magia neagra pentru a provoca raul. 

Desigur ca ritualurile descrise mai sus n-au ramas neschimbate pe masura ce timpul a trecut, ele fiind mereu imbogatite cu noi elemente, pentru a sublinia importanta sau pentru a impresiona. Semnificatia unora dintre ele s-a pierdut, pe cand altele au primit noi interpretari, in functie de cunostintele celor ce le practică.

Oare ce s-ar intampla daca intr-o zi fiinta umana, si nu numai, ar ramane fara acest condiment folosit zilnic la prepararea bucatelor? Raspunsul la aceasta intrebare il putem da atunci cand doctorul ne interzice consumul de sare...

Dupa ce mi-am achizitionat produsul m-am intors acasa. Inapoi la supa mea am observat cum sarea, un condiment atat de marunt care, în combinatie cu apa sau cu alte alimente trece neobservata, dar face o mare diferenta. Cu gandul la semnificatia si importanta acestei substante cristaline, un gand s-a infiripat in inima mea: învata de la sare...

No comments:

Post a Comment